V médiích i na sociálních sítích se v posledních týdnech objevují zmínky o stavbě východního silničního obchvatu Kolína. Potřebná stavba, která by po dokončení mohla odvést z Nového mostu nemalou část z 23 tisíc osobních aut a 1.200 kamionů, které přes něj denně projedou, je ale zatím jen čárou na papíře.
Přesná trasa budoucího východního obchvatu ještě neexistuje, povede ale pravděpodobně v linii, kterou si můžete prohlédnout zakreslenou na mapě. Cca 10 kilometrů dlouhá (zatím hypotetická) silnice začíná na místě dnešního sjezdu z obchvatu na Šťáralce, následně musí po mostě (či mostech) překonat seřazovací nádraží, silnici k Sandberku a řeku Labe, na druhé straně řeky by byl nutný další most nad třídvorskou výpadovkou (zhruba v místě, kde dnes odbočuje lesní silnička k bývalému vojenskému cvičišti), poté by obchvat napříč "prořízl" les za Vinicí a po dalším mostním překonání kolejí řepařské drážky by se napojil u Ovčár na kruhový objezd u průmyslové zóny.
Radnice loni po výběrovém řízení zadala vypracování studie proveditelnosti, která přesně vymezí trasu, počet nových mostů, zářezů a protihlukových valů a též identifikuje pozemky, na nichž by se stavělo a jejich majitele. Společnost Valbek by měla studii dokončit v polovině letošního roku a po jejím vyhodnocení by se mohly rozběhnout další "papírové" přípravné práce.
Budoucí obchvat by měl stavět Středočeský kraj a finančně by se měl podílet i Státní fond dopravní infrastruktury. Termínově se ale jedná o "běh na dlouhou trať" - projektování, získání stavebního povolení, výběrová řízení na zhotovitele a samotnou stavbu (jen ta by vzhledem k rozsahu a složitosti trvala cca 2 roky) nelze ani při optimálním průběhu bez komplikací stihnout dříve než za deset let.